20. september 2024

Ladcykeltesten.dk

Vi Tester Ladcykler

Vælg den rette el-cykel

3 min read

Når du skal vælge el-cykel, er det vigtigt at du finder den helt rette. Det kan være en stor investering, og derfor skal du være sikker på, at du ikke kommer til at købe katten i sækken. Følg vores guide, og bliv klogere på el-cykler på to hjul.

El-cykler bliver mere og mere populære blandt folk i alle aldre. Tiden, hvor man betegnede en el-cykel som en “bedstemor-cykel” er for længst forbi, og i dag fås el-cykler i alverdens udgaver og kvaliteter.

Der findes fatbikes med 4 tommer brede dæk, der er mountainbikes med batteri og motor, der er sågar racercykler, gravel-cykler, almindelige cykler og for den sags skyld rigtigt mange Ualmindelige cykler med el på. Det gælder for så vidt både herrecykler og damecykler.

Når du går i markedet, skal du kende lidt til de forskellige begreber:

Motorplacering

Man kan få el-cykler med forhjulsmotor, baghjulsmotor eller centermotor. Forhjulsmotoren er den mest udbredte, og sidder derfor på langt de fleste elcykler på de danske veje. Denne motortype er sammen med baghjulsmotoren også den billigste, og deraf kommer udbredelsen. Man siger lidt populært, at en forhjulsmotor “trækker” cyklen, og den er ikke så følsom som en centermotor, der blot forstærker dit eget tråd ved hjælp af diverse sensorer. Centermotorer yder typisk næsten dobbelt så meget som en for- eller baghjulsmotor, og er derfor at anbefale, hvis du skal bruge din cykel til dagligt, og måske også har et par bakker at forcere. Baghjulsmotorer ser man oftest på foldecykler og fatbikes.

Fælles for alle motortyper er, at de max må være på 250 Watt, og kun må hjælpe med hastigheder op til 25 km/t. Det er bestemt i EU i 2016.

Geartype

Gearen er en anden faktor, der kan være forskel på. Indvendigt gear er den dyreste løsning, men ikke altid mulig, hvis fx motoren sidder i baghjulet, som den gør på de fleste billigere el-ladcykler. Et indvendigt gear kan være mere eller mindre avanceret, og nogle gange være en del af motoren, men det er sværere at reparere end et udvendigt gear. Udvendige gear skal til gengæld have mere vedligehold og er generelt mere udsat end indvendige. Så hvis du bor – eller skal cykle – i et område med meget sand og blæst, så er indvendigt gear helt klart at foretrække.

Dæk

Der findes mange forskellige dæk-kvaliteter på markedet. På de helt billige cykler må du påregne, at dækkene har større risiko for at punktere, og hurtigere bliver slidt. Når de gør det, kan du med fordel skifte til et dæk med indlæg, som fx Schwalbe Marathon Plus. Man kan også få helt luftfri dæk nu om dage, men disse kan være lidt hårde at køre på.

Bremser

På mange el-cykler har man udelukkende håndbremser både på for- og baghjul, og disse kan måde være helt gammeldags fælgbremser (også kaldet V-bremser), mekaniske eller hydrauliske skivebremser. Her er sidstnævnte klart det bedste, men også fodbremse i bagnavet kan være den optimale løsning for nogen, hvis man altid har været vant til en sådan.

Batteri

Der er selvsagt også stor forskel på hvor stort et batteri, der sidder på en elcykel, og hvor det er placeret. På mange helt nye og fancy elcykler, er batteriet indbygget i stellet, så man næsten ikke kan se, at det er en elcykel. Men uanset om batteriet sidder i eller på stellet, eller på bagagebæreren, så er det næsten lige udsat for vind og vejr og eksponeret over for potentielle tyveknægte. Et let batteri kan derfor være en fordel, så det ikke vejer så meget, hvis man vil have det med i tasken. Stort set alle batterier kan dog låses, men derfor er det alligevel ikke sjovt, hvis nogen har forsøgt at bryde det op.

Leder du efter andre links til cykler? Tjek linkcentralen.dk

Om skribenten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *